מכתב לפרופ' יורם יובל


19 בינואר 2014

לכבוד
פרופ׳ יורם יובל היקר

אני אחד מיני רבים שמגיעים לשמוע אותך בקורס המעניין "בטיפול" שמתקיים באולם רפפורט. אני אמנם לא פסיכולוג (אם כי נשוי לפסיכולוגית) אבל אני עוסק באימון והנושאים שאתה מדבר עליהם נשמעים לי קרובים ומוכרים מהמקום שלי כמאמן. ראשית  אני רוצה להודות לך על המפגשים המרתקים. נותרו עוד כמה מפגשים וחבל שזה לא ממשיך, אבל נרשמתי לקורס ההמשך ונראה לי שהוא יהיה לא פחות מוצלח ומרתק מהקורס הנוכחי. אתה אדם מיוחד וזה נותן לי הרגשה שאני במקום הנכון כדי לשמוע את הדברים החשובים שאתה מעביר לנו מתוך הידע והניסיון העצומים שלך.

לכבוד הוא לי להביא בפניך שיטה שאיתה אני עובד בשנים האחרונות וחשבתי שזה יכול לסקרן אותך. בתחילת שנות האלפיים, במהלך תפקיד שעשיתי במגזר הציבורי, הבחנתי במאפיין אישיות אצל אחד העובדים שלי שלא הכרתי קודם לכן. בדיעבד אני יודע שזאת הייתה התגלית שהביאה אותי להבנת השיטה כולה. משמצאתי את מאפיין האישיות הזה המשכתי לחפש מאפיינים נוספים ובעצם נוצרה לי הבנה במאפייני אישיות  נוספים. במשך כשמונה שנים ותוך כדי מילוי התפקיד נעזרתי בשיטה בפעולות השונות שביצעתי במהלך התפקיד.

בשנים האחרונות עברתי קורס אימון ולאחר מכן, לאורך התקופה שלי כמאמן, המשכתי לעבוד עם השיטה שעזרה לי בתהליכים שעברתי עם המתאמנים שהגיעו אלי בנוסף לשיטת האימון הקלאסית. בבסיס השיטה נמצאות התכונות השונות שלנו. מה שבעצם גיליתי היה שיש תכונות ושלכל תכונה יש מספר מאפיינים או סוגי התנהגויות שמיוחדים לה. עוד מצאתי שלכל תכונה יש תכונה נגדית עם המאפיינים וסוגי ההתנהגויות שמיוחדים לה. מה שאומר שלכל אחד שיש לו תכונה מסוימת אין לו בהכרח את התכונה הנגדית של אותה תכונה. בנוסף מצאתי גם שהתכונה מופעלת כתוצאה מגירוי שאנחנו מקבלים ואנחנו לא תמיד יכולים להתנגד לצורך של התכונה לפעול. לאחר שהבנתי שהתכונה מופעלת כתוצאה מגירוי או אות שאנחנו קולטים חיפשתי את הגירוי או האות שגורם לפעולה של התכונות שנמצאות בשיטה.
אני לא רוצה להכביר במילים אבל השיטה התפתחה ובנוסף קיימת אפשרות לעשות אינטגרציה של תכונות כדי לקבל יכולת ובהסתכלות מעמיקה ניתן לראות גם את מבנה האישיות המרכזי או העיקרי של האדם.

השיטה שפיתחתי מאפשרת לי לעשות אבחון לאדם בדרך כלל ע"י שאלון שניסחתי ולעתים גם  "על הדרך" אחרי הניסיון שצברתי כמו לדוגמא, כשאני יושב באולם ומאזין להרצאה המרתקת שלך. אני יכול לנסות לחשוב על מאפייני אבחון שונים. 

כמו למשל בסיפור המעניין שסיפרת על יוג'ין וההזמנה לארוחה שבה אמרת לו שהוא עלה במשקל, או כששמת לב שהוא נמוך ממה שחשבת, זאת למרות שנפגשתם בעבר והפרטים האלה לא השתנו לאורך השנים.
אני יכול להעריך שתיאור כזה הוא מאפיין של תכונה שאין לה צורך לעיסוק תמידי בתחושות וברגשות שלי עצמי? (המראה שלי, מה אני לובש, איפה אני מבלה וכו..). התכונה עוסקת יותר בביקורת עצמית, ברצון לשמור על האני מאמין שלי, העקרונות שלי, מה צודק ומה לא צודק ואולי גם האמינות שלי? כל אלה יכולים להקשות כשנוצר צורך להבחין בסגנון מיוחד של לבוש, בסוג מסוים של תכשיט, במתכון חדש לבישול וכו.. וזה אולי יכול להסביר מדוע סיטואציה כזו קורה. כמובן שיש תכונות נוספות שמורידות לנו את הרגישות ויכולות לגרום לתופעה מאין זו להתרחש שפשוט לא שמנו לב.

תיאור נוסף מההרצאות שלך מתייחס לאותו מפגש על המסגרת של הטיפול שאז בעצם אין יתרון למטפל על המטופל.  זה מקום שבו אין שימוש בכלים טיפוליים ובעצם אנחנו משתמשים ביכולות האישיות הקיימות שלנו: המטפל והיכולות האישיות שלו והמטופל והיכולות האישיות שלו. כמו מפגש על הסף, מפגש לכאן ולכאן, אין וודאות לאן הוא יגיע, מפגש שבו נאמרים דברים שאולי לא היו נאמרים במסגרת הטיפולית הרגילה. גם אם מדובר במפגש חשוב, אני לא בטוח שזה מתאים לכל מטפל ולמה? מפגש מוצלח על מסגרת הטיפול דורש יכולת אישית מסוימת שלדעתי אין לכל מטפל. כמו למשל, תקשורת בין אישית טובה.  אני חושב שיש אותה לרוב המטפלים, אמפתיה גם היא חשובה, אבל לא נראה לי שיש צורך מיוחד ביכולת הזו במפגש על המסגרת. ביטחון עצמי זה חשוב, אבל אני לא חושב שזה תנאי למפגש כזה. עפ"י השיטה שאיתה אני עובד בנוסף לתקשורת הבין אישית יש יכולת נוספת שהיא חשובה למפגש על מסגרת הטיפול. אני מתכוון ליכולת שמאפשרת לנו לפעול במצב של חוסר וודאות, אותה יכולת של גמישות והסתגלות.




בגמישות מחשבתית אני מתכוון ליכולת שפועלת טוב במצב של חוסר וודאות, כשהדברים לא מתוכננים מראש ולמרות זאת אנחנו יודעים לצאת מהמצב כשהדברים תמיד מסתדרים כמו שרצינו. ביכולת ההסתגלות אני מתכוון לכך שהמקום לא נוח והתנאים הפיזיים לא טובים על המסגרת, בשונה מחדר הטיפולים המסודר והנוח. ולכן אני יכול להניח שפעילות "על המסגרת" למרות חשיבותה הגדולה, בראי השיטה איתה אני עובד לא מתאימה לכל מטפל.


נדב ברקאי
אבחון והתאמה לתפקיד





16/10/2013

מהי שיטת חמשת הכוכבים?

מאיפה היכולת האישית נובעת? אלו תכונות קיימות אצלנו? ומאלו תכונות מורכבת היכולת שלנו?

שיטת חמשת הכוכבים עוסקת באפיון היכולות האישית של כל אחת ואחד מאתנו. בתחילת שנות ה 2000 עבדתי במגזר הציבורי ותוך כדי מילוי התפקיד הבנתי כמה מרכיבים של השיטה. השיטה עזרה לי להבין דברים שלא יכולתי להבין קודם לכן.
החל משנת 2010 המשכתי לעבוד עם השיטה כמאמן לתעסוקה והשיטה התרחבה והפכה ל״שיטת חמשת הכוכבים״. בבסיס השיטה נמצאת תכונת אישיות. לתכונה יש מאפיינים שונים, התכונה לומדת ומתפתחת לאורך השנים, לכל תכונה יש גורם ייחודי שמביא אותה לכדי פעולה. בנוסף לכך, חשוב לציין שלכל תכונה יש תכונה נגדית והן משמשות כמראה אחת לשנייה. מאחר ששואלים אותי לא פעם למה השיטה נקראת ״חמשת הכוכבים״ אני רוצה להתמקד בשאלה חשובה זו.




השיטה מתייחסת ל- 36 תכונות שונות שמתחלקות ל- 18 תכונות מול 18 תכונות נגדיות. כל תכונה מאפשרת יכולת מסוימת ובאה לידי ביטוי בחיי היומיום של כולנו.

חמשת הכוכבים הן 5 תכונות שבאות לידי ביטוי יותר מכל שאר התכונות שקיימות. אלה הן חמש התכונות שיותר מכול מעצבות את ההתנהגות והפעילות היומיומית.

לתכונה הראשונה קראתי תכונת ״מכוון השטח״, שהיא תכונה שמאפשרת לנו לבצע פעולות שוטפות, לעבור ולתמרן בין פעולה לפעולה בצורה מהירה וחלקה. לתכונה השנייה קראתי ״מכוון אנשים״ והיא אחראית ליכולת שלנו להסביר כל פעם מחדש כשמופיעה בעיה שאנחנו צריכים להתמודד איתה. התכונה השלישית היא ״החברתי״ שיוצרת את הקשרים החברתיים שלנו. התכונה הרביעית היא ״ביטחון עצמי״ שמאפשרת לנו לפעול במצבים בהם יש מבחן ואתגר, התכונה החמישית תכונת ״הרגיש״, שמחברת אותנו לכל התחושות והרגשות של עצמנו. מקווה שעכשיו יותר ברור במה השיטה עוסקת, מדוע היא כה חשובה, וכן למה קראתי לשיטה חמשת הכוכבים.
באמצעות שיטה חדשנית זו אני עושה אבחון אישי והתאמה לתפקיד לאנשים פרטיים ולמועמדים לתפקיד בחברות. אשמח לענות על שאלות במידה שתתעניינו בפרטים נוספים.